Ondanks dat Joost Klein niet kon optreden tijdens de Eurovisiesongfestival finale afgelopen zaterdag, heeft hij toch een opmerkelijke toename in populariteit beleefd.
Zijn nummer “Europapa” is momenteel het meest beluisterde lied op Spotify in diverse landen en de videoclip heeft al meer dan 27 miljoen views op YouTube gekregen.
Bovendien heeft zijn Instagram volgersaantal spectaculair groeit; hij heeft momenteel 1,5 miljoen volgers.
Marketingexpert Berend Klumper van ‘Not Selling Liquid’ vertelde aan Editie NL dat, ondanks de ongelukkige omstandigheden, de situatie voor Klein qua naamsbekendheid gunstig heeft uitgepakt.
“Joost heeft er ontzettend veel volgers bij gekregen, zijn volgeraantal is meer dan verdubbeld en zijn naam wordt continu genoemd.”
De algemene aandacht voor hem en zijn muziek neemt toe, zelfs bij mensen die normaal geen interesse hebben in het songfestival,” benadrukte Klumper.
Met ongeveer 52 miljoen streams op Spotify, heeft “Europapa” al grote aantallen behaald. “Dit is eigenlijk de beste uitkomst voor het merk Joost Klein, hoewel het niet het gewenste persoonlijke resultaat is,” voegde Klumper eraan toe.
Zelfs de STER ondervindt gevolgen van de diskwalificatie van Klein, met financiële tegenvallers door verminderde kijkcijfers.
Met reclametarieven van 26.800 euro per spot tijdens de finale, gebaseerd op verwachte kijkcijfers die uiteindelijk gehalveerd zijn, zien bedrijven nu de gevolgen.
Oordeel Tina Nijkamp van Editie NL: “De STER zal naar verwachting compensatie moeten bieden, in de vorm van gratis reclamespotjes of teruggave van geld. Dit kan de STER ongeveer 300.000 euro kosten.”
Er is nog onzekerheid over de mogelijke juridische gevolgen voor Klein in Zweden. De uitkomsten van het onderzoek zullen moeten bepalen wat er zal gebeuren.
“Het resultaat van het onderzoek is afwachten. Zelfs als het negatief is, hoeft dat zijn merk niet per se negatief te beïnvloeden,” zo zegt Klumper.
Wie het laatst lacht…