De gevaren van de bekende Fatbike: Zo maak je het minder leuk!

WhatsApp Image 2024 05 23 at 141055jpg

In toenemende mate zie je jongeren op fatbikes voorbij schieten. Deze elektrische fietsen met dikke banden genieten grote populariteit, maar brengen tevens risico’s met zich mee. Wat is de aanpak als ouder wanneer je kind graag zo’n fatbike wil?

Een paar jaar geleden waren fatbikes nog vrij onbekend, maar tegenwoordig zijn ze alomtegenwoordig. Ze hebben een opvallende ontwikkeling doorgemaakt in de fietsbranche.

Wat begon als een fiets voor avontuurlijke rijders, is nu een trendy modeaccessoire geworden. Zelfs in stedelijke gebieden kom je ze regelmatig tegen, waar hun snelheid en brede banden soms voor problemen zorgen.

Afgelopen jaar is het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers opvallend gestegen, mede door de groeiende aanwezigheid van e-bikes.

Deze snelle fietsen waren oorspronkelijk niet ontworpen voor gebruik in steden; ze zijn afkomstig uit Alaska en de poolgebieden, waar robuuste fietsen nodig waren vanwege de ijzige ondergrond. Ook in woestijngebieden kwamen ze goed van pas.


Na 2000 begonnen fietsfabrikanten stevige frames en brede banden te ontwikkelen voor ruig terrein, waardoor e-bikes steeds populairder werden. Met de toevoeging van elektrische ondersteuning konden deze fietsen nog veelzijdiger worden.


Zowel avonturiers als jongeren in de stad maken tegenwoordig gebruik van fatbikes.


Ondanks hun populariteit vanwege het stoere uiterlijk, brengen fatbikes ook overlast en verkeersveiligheidsproblemen met zich mee, vooral onder jongeren.


“De opkomst van de fatbike is geen goede zaak,” aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen in een interview met Metro.

“Vaak leidt de overstap van de bromfiets naar de fatbike tot onveilig gedrag,” merkt Tertoolen op.

“Dit geldt voor alle elektrische fietsen, vooral voor fatbikes. Met name jongeren hoeven nauwelijks te trappen, en met een gashendel helemaal niet,”

Tertoolen maakt zich bezorgd over het gedrag en de gevolgen ervan. “Het is een trend. Er wordt opvallend hard gereden en fietsers maken stoere bochten. Ik krijg talloze klachten van mensen die moeite hebben om fatbikes te ontwijken,” zegt hij.

“Grote groepen jongeren hangen met hun fatbikes rond op pleinen, wat overlast veroorzaakt.” De populariteit onder jongeren wordt volgens Tertoolen veroorzaakt door de robuuste uitstraling van de fietsen.

“Het is vooral een statussymbool. Er is slimme marketing voor gedaan: men wil gezien worden met zo’n snelle, stoere fiets,”

Vanwege de helmplicht voor snorfietsen zijn mensen geneigd over te stappen op fatbikes. Een maatregel die is genomen, is het verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes.

Eind maart presenteerde Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat een plan om opgevoerde elektrische fietsen, waaronder fatbikes, aan te pakken. Een onderdeel van dit plan is het verbod op opvoersetjes.

Volgens Tertoolen zijn deze maatregelen echter onvoldoende om de overlast en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hij dringt aan op strengere maatregelen, zoals een helmplicht.

“Met een helmplicht is het gelijk afgelopen. Dan wordt de fatbike minder aantrekkelijk,” vermoedt hij. “Vooral jongeren willen niet met een helm gezien worden.”

Tertoolen stelt voor om de fatbike als snorfiets te categoriseren, wat automatisch een helmplicht zou betekenen, net als bij andere gemotoriseerde voertuigen.

Zoals Fietsenmakers en producenten willen geld verdienen en zijn minder verantwoordelijk, is de overheid kan regels opstellen die het minder aantrekkelijk maken, maar de ouders zijn primair verantwoordelijk.”

Cristiaan Tertoolen benadrukt het belang van lichaamsbeweging voor jongeren en de risico’s voor de verkeersveiligheid.

Dus, het begint bij de ouders en de opvoeding, wat kun je doen als je kind een fatbike wil? “Veel ouders kunnen de verleiding niet weerstaan om hun kind er een te geven. Groepsdruk speelt daarbij een rol.”

“Leeftijd is vaak lastig in te schatten en handhaving kost politie-inzet.” Andere maatregelen, zoals een leeftijdsgrens, ziet hij minder zitten. De verantwoordelijkheid ligt volgens hem vooral bij de ouders.

Volgens Tertoolen is “het huidige gebruik van fatbikes slecht voor de gezondheid en het milieu omdat je minder hoeft te trappen en e-bikes het grootste deel van de dag aan de lader hangen.”

1. Het tegengaan van overlast kan uitgevoerd worden door bepaalde maatregelen te nemen.
2. Zodra deze maatregelen van kracht worden, zal de fatbike geen probleem meer zijn.
3. De implementatie van deze regels dient zo spoedig mogelijk te gebeuren.
4. Ik sta volledig achter dit standpunt.
5. Er valt niets meer aan toe te voegen.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven