Er is een opvallende toename van het aantal ongelukken met jongeren op fatbikes in ons landje de laatste tijd.
Volgens recente gegevens van kenniscentrum VeiligheidNL zijn er in 2022 zeven fatbikebestuurders op de spoedeisende hulp beland, terwijl dit aantal in 2023 steeg naar 59.
In de eerste vier maanden van dit jaar waren er al 33 incidenten. Onderzoekers voorspellen dat dit aantal in 2024 kan oplopen tot wel 100 ongelukken als de huidige trend doorzet.
Recent zijn twee jonge meisjes uit Breda ernstig gewond geraakt nadat hun fatbike in aanrijding kwam met een auto.
Deze verontrustende stijging heeft geleid tot verzoeken om een minimale leeftijd vast te stellen voor fatbikegebruikers.
VeiligheidNL pleit voor een verbod op fatbikes voor kinderen jonger dan
Omdat jongeren van 16 jaar de risico’s niet goed kunnen inschatten, wat gevaar oplevert voor zowel henzelf als andere weggebruikers.
Het blijkt echter behoorlijk lastig om een specifieke leeftijdsgrens voor fatbikes juridisch in te stellen.
Sweco, in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, concludeerde dat het juridisch niet haalbaar is om fatbikes apart te reguleren van andere e-bikes door de moeilijkheid ze juridisch te onderscheiden.
De discussie over een minimumleeftijd voor e-bikes in het algemeen heeft meer draagvlak, maar een breed verbod voor jongeren stuit op praktische bezwaren zoals de afhankelijkheid van e-bikes door scholieren in landelijke gebieden.
Terwijl de roep om veiligheidsmaatregelen toeneemt, blijft het een uitdaging om een balans te vinden tussen veiligheid en praktische uitvoerbaarheid.
Alternatieve maatregelen en voorlichtingscampagnes zijn cruciaal om de veiligheid van jonge weggebruikers te verbeteren zonder onbedoelde negatieve gevolgen.
1. Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?
2. Dit is toch te belachelijk voor woorden.
3. Minimumleeftijd instellen voor fatbikegebruikers niet mogelijk:
4. Dit is toch behoorlijk zorgwekkend!
5. Moeten er eerst nog meer ongelukken gebeuren?