In het Engelse Ventnor heeft een restaurant onlangs besloten om voortaan geen veganisten meer van dienst te zijn.
Dit besluit volgde op kritiek die het restaurant ontving omdat hun avondmenu geen veganistische opties bevatte.
In een verklaring lieten de eigenaren van The Kitchen at London House weten dat hun beslissing voortkwam uit de houding van bepaalde veganisten, die zij beschreven als “arrogant en zelfvoldaan”.
Op sociale media ontstond ophef nadat het restaurant hun nieuwe bistro-menu deelde. Veganisten en sympathisanten veroordeelden het gebrek aan veganistische gerechten.
De restaurant eigenaren kozen ervoor hun kant van het verhaal op Facebook toe te lichten, waarbij zij de reacties als “mobbing” bestempelden en hun frustratie uitten over de negatieve feedback.
De populariteit van veganisme is de laatste jaren toegenomen, vooral in de eetcultuur. Hoewel veel restaurants veganistische opties aanbieden, zijn er nog steeds locaties die ervoor kiezen dit niet te doen.
In Nederland hebben veel restaurants veganistische gerechten toegevoegd, maar dat is niet overal het geval.
The Kitchen at London House gaf aan dat ze in het verleden wel veganistische opties hadden, maar hiermee gestopt zijn vanwege de houding van sommige veganistische klanten.
“We hebben besloten geen veganisten meer te bedienen, omdat we genoeg hebben van de arrogante en zelfvoldane manier waarop sommigen zich gedragen,” verklaarden zij.
Deze keuze leidde tot
Er is veel discussie, vooral omdat steeds meer restaurants juist inspelen op de groeiende vraag naar plantaardige gerechten.
Benadrukt werd door het restaurant dat het niet vanzelfsprekend is dat elk restaurant veganistische opties aanbiedt.
“In een veganistisch restaurant krijg je ook geen steak,” werd als argument naar voren gebracht.
Ook werd gesteld dat er een verschil is tussen het maken van een keuze voor een bepaalde levensstijl en het moeten aanpassen van je dieet om medische redenen, zoals allergieën.
Ondanks kritiek vanuit de veganistische gemeenschap, waren de reacties op de verklaring van het restaurant voornamelijk positief. Veel mensen prezen de eigenaren om hun openheid en moed om hun standpunt te verdedigen.
“Jullie zijn zo moedig,” en “Leven en laten leven,” waren enkele van de reacties die geplaatst werden, wat aangeeft dat er steun is voor de keuze van het restaurant.
De eigenaren benadrukten dat hun besluit niet bedoeld is om alle veganisten over één kam te scheren.
“We weten dat niet alle veganisten zich zo gedragen, maar onze beslissing is het gevolg van een militante minderheid die het voor de rest heeft verpest,” legden ze uit.
Deze situatie werpt een breder licht op hoe de horeca omgaat met de toenemende vraag naar veganistische opties.
1. Na het ontvangen van aanzienlijke kritiek heeft het restaurant deze beslissing genomen.
2. Vanwege hun standpunt, weigeren ze deze specifieke groep klanten te bedienen.
3. Het restaurant omschrijft deze groep als arrogant en zelfingenomen.
4. Personen behorende tot deze groep zijn niet welkom om een tafel te reserveren.
5. De interactie met deze groep mensen is de kern van dit standpunt.