Leerlingen op deze school moeten Arabisch leren: ‘We willen dat ze meer leren’

mo 1jpg

Er is een vernieuwende stap gezet op het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven met de toevoeging van Arabisch aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen.

Dit nieuws, onlangs bekendgemaakt via Mediahuis-kranten, sluit aan bij de bredere hervormingen in het secundair onderwijs, waarbij scholen meer vrijheid krijgen om hun lesuren in te vullen.

Arabisch maakt deel uit van deze moderniseringsinspanningen op het college, als gevolg van de mogelijkheid om het lesaanbod voor moderne talen op een andere manier te benaderen.

De keuze van het college om Arabisch op te nemen in het curriculum is een illustratie van deze verschuiving.

De nieuwe structuur van het onderwijs geeft ruimte aan minder traditionele vakken in tegenstelling tot de vaste vakken zoals Latijn, economie of wiskunde van vroeger.

Scholen krijgen hierdoor de kans om een gevarieerd lesprogramma aan te bieden, waarmee ze de leerlingen stimuleren en voorbereiden op de voortdurend evoluerende wereld.

Frank Baeyens, de directeur, has aangegeven:

Op het Heilige-Drievuldigheidscollege is het doel niet om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een compleet andere taal.

“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

De introductie van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.

In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

Daarnaast kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken. Voor hen biedt het onderwijs een kans om de taal op een academisch niveau verder te ontwikkelen en in te zetten.

Baeyens hoopt ook dat de school een Arabisch sprekende leraar kan aanstellen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.

Uitgesproken: “Het kan een positieve invloed hebben op het leerproces en inspirerend zijn voor alle leerlingen.”

Uitgesproken: “Dit kan resulteren in meer diversiteit en inspiratie voor leerlingen die hoger onderwijs willen volgen.”

Uitgesproken: “Het gebrek aan leraren met diverse achtergronden is een probleem dat we graag willen aanpakken door deze initiatieven.”

Naar verluidt is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch als vak aanbieden. Andere onderwijsinstanties hebben geen weet van vergelijkbare initiatieven bij andere scholen.

Ondanks dat dit als opmerkelijk wordt gezien, zijn katholieke scholen in Vlaanderen al eerder creatief geweest in hun lesaanbod door bijvoorbeeld talen als Koreaans of Zweeds aan te bieden.

In het onderwijs sluit de keuze voor Arabisch aan bij een bredere trend waarbij scholen hun lessen meer op maat kunnen aanpassen aan de behoeften van leerlingen.

Arabisch, een taal die wereldwijd door miljoenen mensen wordt gesproken, biedt leerlingen niet alleen taalvaardigheden, maar geeft ook inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief ligt.

Door Arabisch aan te bieden, zorgt het Heilige-Drievuldigheidscollege voor een unieke leerervaring voor de leerlingen.

Leerlingen ontwikkelen niet alleen nieuwe taalkennis, maar krijgen ook een dieper begrip van verschillende denk- en communicatiestijlen.

Deze ervaring kan hun persoonlijke groei en toekomst ten goede komen, waarin begrip van diverse culturen steeds meer van belang is.


In het Heilige-Drievuldigheidscollege en andere scholen bieden de hervormingen in het secundair onderwijs de kans om innovatief te zijn.


Met de toevoeging van Arabisch aan het curriculum bereidt de school haar leerlingen voor op een wereld waarin culturele en taalvaardigheden steeds belangrijker worden, naast hun intellectuele ontwikkeling.


1. De school wil leerlingen een unieke ervaring bieden…
2. Les in Arabische taal is aan het lessenpakket toegevoegd!
3. Volgens de school is dit een meerwaarde voor het taalonderwijs.
4. Dit zou als voorbeeld kunnen dienen voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven