Op deze school moeten leerlingen Arabisch leren: ‘We willen hun blik verruimen’

mo 1jpg

De keuze van het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven om Arabisch toe te voegen aan het curriculum voor het zesde jaar van de richting moderne talen wordt gezien als een innovatieve stap.

Deze stap, onlangs aangekondigd via Mediahuis-kranten, sluit aan bij bredere veranderingen in het secundair onderwijs, waarin scholen meer flexibiliteit krijgen in het invullen van hun lesroosters.

Door Arabisch op te nemen in het lesprogramma, als onderdeel van deze modernisering, heeft het college ervoor gekozen om het vakkenaanbod voor moderne talen op een andere manier te benaderen.

De nieuwe structuur biedt ruimte voor minder traditionele vakken, in tegenstelling tot de eerder vastgestelde vakken zoals Latijn, economie of wiskunde.

Deze aanpassing stelt scholen in staat om een divers programma aan te bieden dat het intellect van leerlingen prikkelt en hen voorbereidt op een wereld die voortdurend verandert.

Volgens Frank Baeyens, de directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, is het uiteindelijke doel van deze veranderingen: “Om onze studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de wereld van morgen.”

Niet met als doel om de leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen te laten kennismaken met een compleet andere taal.

“Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is,” zo legt Baeyens uit. “We willen hun horizon verbreden.”

De introductie van Arabisch is niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant, benadrukt Baeyens.

In een samenleving die steeds diverser wordt, kan het leren van een taal als Arabisch helpen om culturele grenzen te overstijgen en bruggen te slaan tussen verschillende gemeenschappen.

Bovendien kan deze toevoeging waardevol zijn voor leerlingen die thuis Arabisch spreken, omdat het onderwijs de kans biedt om de taal op academisch niveau verder te ontwikkelen en te gebruiken.

Baeyens hoopt ook dat de school een leraar die Arabisch spreekt kan aannemen. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” zegt hij.

“Het taalonderwijs zou verbeterd kunnen worden en andere leerlingen zouden hierdoor geïnspireerd kunnen raken.”

”Hierdoor kunnen leerlingen zich identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en doorstuderen heeft nagestreefd.”

”Er zijn momenteel te weinig leraren met een migratieachtergrond, en dat is iets wat we graag willen veranderen.”

Naar verluidt is het Heilige-Drievuldigheidscollege een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbiedt. Er is geen informatie beschikbaar over andere scholen die dezelfde keuze hebben gemaakt.

Hoewel dit opmerkelijk is, zijn er in het verleden katholieke scholen in Vlaanderen geweest die zich op andere talen hebben gericht, zoals Koreaans of Zweeds.

De trend in het onderwijs is dat scholen meer flexibiliteit krijgen om hun lesprogramma’s aan te passen aan de behoeften van leerlingen, wat de keuze voor Arabisch verklaart.

Arabisch, een taal die door vele miljoenen mensen wereldwijd wordt gesproken, biedt niet alleen taalvaardigheden, maar ook inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis buiten het gangbare westerse perspectief.

Met het aanbieden van Arabisch wordt er door het Heilige-Drievuldigheidscollege een unieke leerervaring gecreëerd voor de leerlingen.

De leerlingen verwerven niet alleen nieuwe taalkennis, maar krijgen ook inzicht in diverse denkwijzen en communicatiestijlen.

Dit kan de leerlingen helpen in hun persoonlijke ontwikkeling en hun toekomst, waarbij begrip van diverse culturen steeds crucialer wordt.


Innovativiteit wordt gestimuleerd dankzij veranderingen in het secundair onderwijs, bijvoorbeeld bij het Heilige-Drievuldigheidscollege.


De toevoeging van Arabisch in het onderwijsprogramma bereidt studenten niet alleen voor op intellectueel gebied, maar ook op het belang van culturele en taalvaardigheden in de huidige wereld.


1. De school wil leerlingen een unieke ervaring aanbieden….
2. Les in Arabische taal is toegevoegd aan het lessenpakket!
3. Volgens de school zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs.
4. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
5. De school wil een taal aanbieden die cultureel uitdagend is.

auteur avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven