In een opmerkelijke stap hebben diverse grote supermarktketens in Nederland aangekondigd dat zij hun assortiment zullen wijzigen om meer nadruk te leggen op plantaardige producten. Deze ketens zijn onder andere Picnic en Spar.
Onderdeel van deze wijziging is dat minstens de helft van alle eiwitten in de winkels van plantaardige oorsprong zal zijn vanaf volgend jaar. Deze supermarkten streven ernaar om dit percentage tegen 2030 te verhogen naar minstens 60 procent.
Deze verandering is het resultaat van een campagne die ruim een jaar geleden is gestart door dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
Wakker Dier heeft als doel om supermarkten aan te moedigen om meer plantaardige eiwitten aan te bieden als onderdeel van een breder streven naar duurzamere voedselkeuzes.
Naast Picnic en Spar hebben ook grote ketens zoals Albert Heijn en Jumbo zich aangesloten bij dit initiatief, die gezamenlijk meer dan 90 procent van de Nederlandse markt bedienen.
1. Er wordt een verschuiving gezien in de voorkeur van deze ketens naar meer plantaardige producten.
2. Het initiatief wordt gesteund door een campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.
3. Ook deze grote ketens sluiten zich aan bij de trend van minder vlees in de schappen.
4. Verschillende ketens zijn bezig met het aanpassen van hun assortiment op ingrijpende wijze.
5. De schappen zullen minder vlees bevatten en meer ruimte geven aan plantaardige producten.