Plan is om weer 130 km/u te rijden: Zijn we dan ook sneller op onze bestemming?

WhatsApp Image 2024 05 22 at 142035jpg

Onder voorbehoud van mogelijkheid wil het nieuwe kabinet de maximumsnelheid op snelwegen verhogen naar 130 kilometer per uur.

De partijen PVV, VVD, NSC, en BBB hebben overeengekomen om deze wijziging toe te passen in hun coalitieakkoord. De exacte uitvoering en timing van deze maatregel blijft onduidelijk, mede door mogelijke bezwaren rondom stikstofuitstoot.

Verkeersexpert Ruben Loendersloot heeft zijn standpunt gegeven over de verwachtingen van deze verandering. Hij staat positief tegenover de snelheidsverhoging.

“Ik ben zelf ook voorstander van een vlottere doorstroom.” Desalniettemin, hij benadrukt de nuances: “Bij rustig verkeer en lange afstanden kan het iets opleveren, maar geen significante verandering.”

“Dus verwacht niet dat je aanzienlijk eerder op je bestemming zult arriveren.” Volgens data van Metro uit 2023 was de gemiddelde reistijd van huis naar werk 32 minuten.

“Een flinke afstand rijden kan echt tijdwinst opleveren. Bijvoorbeeld van Groningen naar Middelburg rijden midden in de nacht, kan zo een kwartier schelen.”

”Maar als je al 130 mag rijden, zal er niet veel veranderen. Een ritje van Deventer naar Amersfoort in het holst van de nacht kan hooguit 1 of 2 minuten tijdwinst opleveren, dus weinig verschil.”

Loendersloot wijst erop dat sneller rijden invloed kan hebben op hoe automobilisten zich voelen. “Het is lekker om het gevoel te hebben dat je lekker opschiet.”

”Er zijn echter niet zo veel wegen in Nederland waarop je echt door kunt rijden, zelfs niet buiten de drukke tijden.” Hij merkt op dat het aanpassen van de maximumsnelheid vooral “een psychologisch effect heeft en dat politici dit vooral voor de kiezers doen.”

In Nederland is sprake van veel verkeersdrukte en files. “Mocht je in een land zoals Zweden wonen, dan zou deze discussie veel relevanter zijn, gezien de grote hoeveelheid rust en ruimte daar.”

Geniet van de kans om lekker door te rijden, veel vaker.

Loendersloot legt uit dat de optimale snelheid op snelwegen rond de 90 kilometer per uur ligt, waardoor alles beter doorstroomt: “De optimale capaciteit van onze snelwegen ligt bij 90 kilometer per uur. Dat zorgt ervoor dat het allemaal beter doorrijdt.”

Hij benadrukt ook dat verschillende snelheidslimieten voor verwarring zorgen: “Mensen rijden nu standaard 100, terwijl ze op een later tijdstip 120 mogen rijden. Dat houdt de boel op. En dat ga je ook krijgen wanneer het overdag weer 130 kilometer per uur wordt.”

Veilig Verkeer Nederland uit eveneens zorgen over het plan, met waarschuwingen voor mogelijke negatieve impact op verkeersveiligheid.

“Een hogere rijsnelheid leidt bij een botsing tot een grotere impact. De kans op ernstig letsel neemt daardoor toe.”

”Bovendien is de remweg langer en hebben mensen minder tijd om snel te reageren bij 130 kilometer per uur, waardoor de kans op een ongeval toeneemt.”

1. De voordelen en nadelen als dit weer mag!
2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben:
3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen!
4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden
5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

author avatar
Mischa P.
Hoi. Ik ben Mischa P., altijd nieuwsgierig en vol vragen. Als onderzoeksjournalist duik ik diep in elk verhaal, op zoek naar de naakte waarheid. Dit artikel? Een klein stukje van mijn wereld, recht uit het hart.
Scroll naar boven